Bekkenbodem

Wat is de bekkenbodem?

De bekkenbodem bestaat uit spieren en bindweefsel die de onderkant van je bekken afsluit. De spier loopt vanaf het schaambeen aan de voorzijde naar het heiligbeen aan de achterzijde.

Wat doen de bekkenbodemspieren?

- Ze spannen aan bij hoesten, niezen en andere drukverhogingen om ongewild urine verlies (en ontlastingsverlies) te voorkomen.
- Ze ondersteunen uw buikorganen (blaas, baarmoeder en darmen) ter voorkomen van verzakkingen.
- Ze openen de sluitspier en endeldarm zodat u goed kunt plassen en ontlasten. De ontspanning moet goed verlopen ter voorkoming van plas problemen en ontlastingsproblemen(blaasontsteking en obstipatie).
- Ze maken seksuele gemeenschap mogelijk.
Bekkenbodem spieren kunnen te zwak zijn of beschadigd worden door te weinig gebruik, schade geduren zwangerschap en bevalling, hormoon verandering rondom overgang, langdurig persen bij obstipatie, chronisch hoesten, overgewicht en veel zwaar (til)werk.

Bekkenbodemspieren kunnen ook een te hoge spierspanning hebben door verkeerd gebruik, pijnen of te veel oefenen zonder te letten op ontspanning. Als u dus bekkenbodemspieroefening wilt doen moet u letten op aanspannen, maar ook op ontspannen.

Heeft u daarbij hulp nodig? De bekkenfysiotherapeut helpt om de juiste spier te vinden, te voelen en te trainen.

 

Leefregels voor een gezonde bekkenbodem

Leefregels voor onze algemene gezondheid kennen we allemaal, maar voor de bekkenbodem hoor je ze maar zelden. Toch kunnen we heel wat doen om onze bekkenbodem in goede conditie te houden en klachten te voorkomen. De volgende regels zijn goude regels met betrekking tot de bekkenbodem.

- Drink minimaal 2 liter per dag, verdeeld over de dag.
- Matig zijn met cafeïne, koolzuur en light dranken.
- Plassen op aandrang, ga niet te veel uit voorzorg plassen.
- Neem de tijd om te plassen en te ontlasten.
- Zorg voor genoeg vezels middels groente en fruit.
- Neem tijd en regelmaat in eten, het liefst 3 maal per dag.
- Beweeg voldoende, het liefst 5 maal per week een half uur matige belasting.
- Til niet te veel, wees algemeen voorzichtig met veel drukverhogingen. 
- Span voor drukverhoging eerst uw bekkenbodemspier aan. 
- Doe sportbeoefening met aandacht voor uw bekkenbodemspieren.

De bekkenbodemfysiotherapeut kan u helpen.